Fórum programleírás – szakmai beszámoló

A GYERMEKSPORT HELYZETE ÉS LEHETŐSÉGEI HAZÁNKBAN

 

 

Példaképek részvételével zajló, vagy animátorok által vezetett, lakossági komplex sportprogramok, szabadidős sportesemények szervezése

 

 

Helyszín: 3700 Kazincbarcika, Rákóczi tér 9. Mezey István Művészeti Központ terme  

Időpont:  2021.június 29. 10:00-11:00 óra.

A fórumon részt vett: 20 fő.

A beszámolót összeállította: Koczka Edina a HEF képviselője.

 

A megvalósított tevékenységek leírása, szakmai összefoglaló

A  Fórum első részében ismertetésre került a megvalósítani kívánt projektről szóló tájékoztató.

A jelenlévőknek elmondtuk, hogy projektünkkel célunk, egységes szemléletű, komplex lakossági testmozgásprogramok valósuljank meg, amelyek hozzájárulnak a napi fizikai aktivitási szint, mozgásmennyiség növeléséhez és a népegészségügyi kiadások csökkenéséhez, illetve a lehető legtöbb ágazatközi szereplő közötti együttműködés kialakításához, szorosabbra fűzéséhez. Projektünk a lakosság rendszeres sportolását, mozgását ösztönzi az Észak-magyarországi kevésbé fejlett régiókban. Hiszen tudjuk, minél többen sportolnak, annál egészségesebb a társadalmunk, annál nagyobb mértékben csökkenthetők egészségügyi kiadásaink és annál pozitívabbak versenyképességi- és foglalkoztatási mutatóink is. Ezeket szem előtt tartva kívánjuk megtartani rendezvényeinket.

A szint 250 millió forint összköltségű pályázatunkkal célunk, hogy 34 állomáshelyen bemutassuk azokat az aktív szabadidő eltöltési lehetőségeket, melyekhez a környékbeliek nem vagy csak nehézkesen jutnának hozzá.

Célunk a helyben lévő lakosság egészségfejlesztése, a szabadidősport tevékenység elterjesztése, megismertetése különösen a hátrányos helyzetű lakosság számára.

 

A sportszövetség képviselője a projekt bemutatása után, rövid tájékoztatóban előadta, hogy a Szabadidős és Munkahelyi Sportszövetség sportprogramjainak céljai hogyan illeszkednek, kapcsolódnak, a Kazincbarcikán megtartandó rendezvény programjaihoz. Elmondta, hogy a tevékenységeink célja a szabadidősport elterjesztése, megismertetése, a fizikailag inaktív életvitelt folytató személyek bevonása, a több állomásból álló a régióban hátrányos körülmények között élő célcsoport részére egy sportprogram keretében.

A Fórum helyszíne a Mezey István Művészeti Központ egyik előadóterme, fogadó szervezete,  mint együttműködó partner a Barcika Art. Kommunikációs, Kulturális és Sport Szolgáltató Kft,  képviseletében Heidrich Zsolt ügyvezető is részt vett rendezvényünkön valamint a kúltúráért és sportért felelős szervezők is. A rendezvényen megjelent az együttműködő partner mellett a Fogyatékos Személyek Nappali Ellátása intézményegység-vezetője Vargáné Ipacs Ildikó, akik meghívást kaptak sportrendezvényünkre is, mint fogyatékossággal élő résztvevők, valamint a Gyermekek Háza-Kézművesház vezetője Ursutzné Blága Krisztina is.

 

A fórum második részében Erdélyi Mihály megismertette a jelenlévőkkel azt a példaképes sportprogramunkat,  amit terveink szerint 2021. augusztus 18-án 13.00 órától bonyolítunk le Kazincbarcikán, a  Mezey István Művészeti Központ udvarán.

Ezek a tervezett lehetőségek következők lesznek pl: segway, elektromos roller, tandem, asztalitenisz, csocsó, tollaslabda, buborékfoci, trambulin, de igény esetén váltóverseny és kötélhúzás, majd egy ismert helyi sportembert is bemutatunk példaképként a sportnap során. Az ő sikeres pályája kiváló, ösztönző példa lehet, elsősorban a fiatalok számára.

Közölte azt is, hogy a rendezvényen egy orvos állandóan rendelkezésre áll a biztonság, az esetleges balesetek, sérülések gyors ellátása érdekében.

Gyenesz-Orosz Alexandra (Barcika Art. sportszervezés) megjegyezte, hogy a kiválasztott helyszín, a Mezey István Művészeti Központ parkosított, tágas udvara tökéletes lesz egy ilyen nagy létszámú sportrendezvény lebonyolítására. Nem régen újították fel, a helyiek jól ismerik, szeretik, szívesen jönnek majd a minden igényt kielégítő zöldterületre.

Ursutzné Blága Krisztina hozzátette, nagyon örül, hogy ilyen gazdag, tartalmas programra lesz lehetőségük a rendezvényre ellátogatóknak, majd felajánlotta, hogy ők is szívesen becsatlakoznak kulturális és kézműves programjaikkal. Elmondta, hogy ezen a helyszínen mindig nagy a résztvevők létszáma, bármilyen programlehetőség is van.

Majd a sportszervezőkkel együtt felvállalta a program népszerűsítést is.

 

Majoros Sándorné azt kérdezte, hogy a gyerekek számára milyen sportolási lehetőséget ajánlunk? Megtudta, hogy valójában az összes projektelemünk alkalmas a gyerekek számára.

Vannak olyan sportszerek, amit azon belül is kisebbeknek ajánlunk elsősorban, például a trambulin, de vannak olyanok is, melyek használata a testmagasságtól is függ (segway, elektromos roller, buborékfoci), ebben az esetben legalább 140 cm-es testmagasság szükséges a sporteszköz igénybevételéhez.

Papp Eszter aggályát fejezte ki, mikor megtudta, hogy elektromos eszközeink is lesznek (segway, roller, lézerfegyver), attól félt, hogy azok veszélyesek, sérülések is előfordulhatnak. Elmondtuk neki, hogy ezek a modern sporteszközök nem veszélyesek, főleg úgy nem, hogy igénybe vételük előtt animátoraink először megtanítják a biztonságos használatukat, továbbá végig a helyszínen, a sportoló gyerekek mellett lesznek.

Vargáné Ipacs Ildikó aziránt érdeklődött, hogy a fogyatékkal élők, kerekesszékben élők milyen sporteszközöket ajánlanak a rendezvényen? dr.Honfi László elmondta, hogy pl. a kerekesszékes kosárlabda, asztalitenisz, a csocsó, a tollaslabda, ha az infrastuktúrális és tárgyi feltételek is adottak. De egyéb mozgásformákat is tartalmaznak a szabdidősport adta lehetőségek, pl. látássérültek számára a tandem kerékpár, ahol elég ha az egyik fél lát.

Korábbi tapasztalataink szerint minden programelemünk alkalmas a fogyatékkal élők számára, a fogyatékosság milyenségének függvényében. A súlyos fogyatékkal élők segédeszközökkel (például kerekesszék, protézis stb.) bátran használhatják sporteszközparkunk jelentős részét.

Vargáné hozzátette, hogy a sport, szabadidősport nagyon sok mindenben segítséget nyújthat a fogyatékos embereknek, ezért remek lehetőség ez számukra. Lehetőség arra, hogy újra felfedezhessék magunkat, hogy olyan képességeket hozzon elő bennük, amik esetleg eddig rejtve maradtak, valamint egyéni fogyatékossági típusoknak megfelelően elvezethet az önérzet, a függetlenség növekedéséhez és a fizikai jóléthez. Jó hatást gyakorolhat a fogyatékos emberek érzelmi életére, hisz a magukba zárkózott, rossz kedélyállapottal küszködők számára a rendszeres testedzés stabilizáló értékű, s ennek hatására az élet egyéb területein is javul a munka hatásfoka, rendeződhetnek az emberi kapcsolatok.

Erdélyi Mihály elmondta, kiemelt társadalmi cél, minél szélesebb rétegek mozgósítása a sportra. Külön kiemelt feladat a megromlott egészségi állapotúak bevonása rehabilitációs célból. Ma már csaknem minden hagyományosnak tekinthető sportág elérhető számukra – hozzájuk adaptálódva

 

A 2021-es kazincbarcikai fórumunk harmadik részében egy projektcéljainkból egyenesen következő, a szemléletformálást segítő témakört jártunk körül a résztvevőkkel együtt, interaktív formában, A fórum, melynek a sportnap népszerüsítése mellett központi témája. A gyermeksport helyzete és lehetőségei hazánkban címmel dr. Honfi László szemléletformáló előadást tartott. A téma megbeszélése természetesen a projektcélok szem előtt tartása mellett.

 

Sajnos ma Magyarországon a sportegészségügy és a sporttudomány élesen elhatárolódik egymástól, és egyelőre igény sem mutatkozik arra, hogy a két terület szakemberei a tudásukat, tapasztalataikat napi szinten megosszák egymással, különösen a gyermeksport területét illetően. Nagyon kevés az olyan fórum, ahol például a felkészítésben részt vevő edzők, sport szakemberek, sportorvosok párbeszédet folytatnának.

Gyermekeink fizikai aktivitása alapvető érték az egészséges életet meghatározó faktorok között. Minden szülő, edző, gyermekekkel foglalkozó orvos megfogalmazza magának azt a kérdést: meddig tekinthető egy gyermek fizikai terhelése egészségesnek, mikor veszélyezteti egészségét az esetleges élsport irányába vezető úton a túlzott fizikai megterhelés, vagy az edzésmunkával és versenyzéssel járó mentális stressz?

E kérdéskör megválaszolása nem könnyű. Elsősorban emiatt is maradt adós ezidáig az orvostudomány és a sporttudomány egy olyan nagyívű áttekintéssel, ami célzottan a szomatikus oldalról közelítve járja körül a gyermeki szervezet élettanát és annak reakcióját a sporttevékenység során jelentkező behatásokra.

A két tudományterület közös kidolgozásra váró feladatai, felsorolás szerűen a következők lehetnek, a teljesség igénye nélkül:

  • növekedés,
  • korán és későn érő gyermek;
  • várható felnőttkori testmagasság,
  • mozgásfejlődés gyermekkorban, serdülőkorban;
  • állóképesség, erő, gyorsaság, hajlékonyság fejleszthetősége;
  • szív- és az érrendszer, keringési rendszer, csontok edzés-adaptációja;
  • a légzőrendszer fejlődése, gyermekkori sajátosságok, gyermekkori hőszabályozás, sportágválasztás;
  • gyermekek sporttáplálkozása, étrend-kiegészítők folyadékpótlás, regeneráció és alvás jelentősége;
  • túlterhelés, túledzettség; a sport káros hatásai;
  • szívbeteg-, magasvérnyomásos, cukorbeteg gyermekek fizikai aktivitása;
  • asztma és a sport;
  • gyermekkori elhízás és a mozgás;
  • fogyatékossággal élők, epilepsziás gyermekek sportolása.

A gyermeksport során a nagymozgással kapcsolatos készségek a test nagy izmainak helyes használatát foglalják magukba, élettani szempontból és az egészség oldaláról közelítve ezek a legfontosabbak. Ide tartozó mozgásformák például a járás, futás, ugrás, szökdelés, rúgás, felülés, törzshajítás, egyensúlyozás stb.

E képességek és készségek nagyban függenek az izmok tónusától és erejétől.  A nagymozgással kapcsolatos készségek megvalósítása közvetlenül az állóképességgel is összefügg. A fizikailag fitt gyerek örömmel ugrál, rohan, fut, biciklizik, ugrókötelezik.  A fizikumában gyenge gyerek nagy valószínűséggel kerüli az ilyen aktivitást, és a sportot sem kedveli. Az ilyen mozgásszegény életmód aztán feltehetően a felnőttkorban is megmarad, és előbb-utóbb megjelennek a mozgáshiány miatt kialakult betegségek (túlsúly, szívbetegség, cukorbetegség).  A nagymozgással kapcsolatos képességek más fizikai funkciókat is befolyásolnak. Például az a gyerek, aki nem képes huzamosabb ideig, egyenesen tartani a felsőtestét, nehezen fog írni. Bár az írással kapcsolatos mozgásban elsősorban a később kialakuló finommotorika a fontos, de a helyes testtartás képessége nélkül a gyerek nem tud majd figyelni az órán, nem tud majd a táblára írni. A legjobb nagymozgás fejlesztő gyakorlatok azok, amelyek valóban igénybe veszik a test nagy izmait. A karok, a lábak, a hát, a nyak izmainak intenzív használata hozzájárul a megfelelő testtartás kialakulásához.                     Felsoroltunk a jelenlévőknek néhány gyakorlattípust, amelyek ezeket a célokat szolgálják.  A gyaloglás felnőtteknek is hasznos. Váltogassuk a sétát és a gyorsabb ütemű gyaloglást, illetve a szökdelést. Gyakorolható az udvaron, egy közeli parkban, vagy egy csendes utcában.

Ha több gyermek vesz részt a gyakorlatban, dobszóra is menetelhetnek, előre megbeszélt ütemben leguggolnak, majd felugranak.

A mozgásos-szerepjáték rendkívül vidám és jó mozgásfejlesztő játék, ha a gyerekek utánozzák valamilyen állat vagy tárgy mozgását. Megpróbálnak kacsaként guggolva menni, vagy ugráló békához hasonlóan előre haladni, esetleg a robotot utánozva merev lábakkal menni, kiterjesztett karokkal repülőként mozogni.

A gördülő eszközök (bicikli, tricikli, roller, segway) esetében mindig az életkornak és a testméretnek megfelelő méretű kisjárművel játsszon a gyerek. A biciklik, rollerek, négykerekű kisjárművek, triciklik fejlesztik a kéz- és lábizmokat, valamint az egyensúlyozást.

Akadályversenyt akár kültéren, akár a lakásban játszathatuk, egyaránt mókás mozgásforma.

A rendelkezésre álló hely méretétől függően helyezzük el bója és rudakból készült akadályokat egymástól közelebb vagy távolabb.

Az akadályok közé helyezhetünk kéz és láb formájú gumilapokat, és azokon is át kell mászni. Kezet a kézformára, lábat a lábformára. Nagyon összetett, a nagyizmokat jól megmozgató gyakorlat. Kreatív nagymozgás megvalósításában segítségünkre lehet az aszfaltkréta.

Kérjük meg a gyermeket, hogy nagy rajzokat készítsen, amit nem tud egyhelyben ülve megrajzolni. Előre megtervezett alakzatokkal még mászó ösvényt is rajzoltathatunk. 

Ha kar- vagy lábnyújtásnyi távolságra köröket és négyzeteket rajzoltatunk, a végén versenyt rendezhetünk, hogy ki tudja hamarabb megtenni az utat négykézláb. Nem szabad felállni.

Fokozhatjuk a vidámságot és próbáltassuk ki a lábbal való festést! Ehhez vegyünk elő nagyméretű csomagolópapírt és ujjfestéket. A gyermek mártsa a lábujjait a festékbe (ebben esetleg segítsünk neki) és lábbal rajzoljon. A sok nevetés garantált! Ne haragudjunk rá, ha a ruhája festékes lesz. A jó minőségű festék vízzel kimosható.

A zenés gyakorlatok segítségével is végezhetünk nagymozgásos edzéshatást. Játszunk valamilyen kedvenc zenét és közben szökdeljenek, vagy táncoljanak a gyerekek. A szökdelés módját meg is határozhatjuk előre, de lehet szabad mozgás is. Majd hirtelen állítsuk meg a zenét, és ekkor a gyerekeknek is mozdulatlanul kell maradniuk abban a pozícióban, amiben éppen vannak. Összekapcsolhatjuk a mozgást a koncentrációval, ha különböző ismert hangokat tartalmazó felvételt játszunk, például állathangok, munkahangok, járművek hangjai.

A gyakorlat előtt játsszuk le a gyerekeknek a teljes zenét, hogy ismerkedjenek a tartalmával. Válasszuk ki például az állathangos felvételt. Beszéljük meg velük, milyen hangokat hallottak. Mialatt szólnak az állathangok, a gyerekek szökdeljenek. Előre egyezzünk meg, hogy például amikor a cica vagy kutya hangját hallják, hirtelen megállnak, „megfagynak” a mozgásban.

Bokorné Koós Judit megkérdezte az előadótól, hogy a gyermekek fizikailag mennyire terhelhetők? Megtudta az előadótól, hogy fizikai és szellemi terhelésnél is mindig figyelni kell az életkori sajátosságokra.

A gyermeksportban például az erőt csak saját testsúllyal, vagy kéziszerek alkalmazásával végezzük. Az állóképesség esetében a legújabb kutatások szerint a gyermek sportolók sokkal nagyobb terhelés elviselésére képesek, mint azt korábban gondoltuk.

A monotóniát azonban nehezen viselik, ezért változatos feladatokat adjunk nekik, az éberségi szintjük magasan tartása érdekében. Az edzésterhelés igazodjon a gyerekek mozgásfejlődési, mozgásszerveződési aktuális állapotához, így egészségük nem károsodhat.

 

Heidrich Zsolt azt kérdezte, mi a helyzet a gyermeksport és a tanulás kapcsolatával? Összeegyeztethető-e a rendszeres és színvonalas edzés a tanulással, a tanulmányi eredmény romlása nélkül?

A válaszból megtudta, hogy a rendszeresen és magas színvonalon edző gyermeksportolók többsége összehangolja a sok elfoglaltsággal járó edzést és tanulást. Maga a sport pontosságra, igényességre nevel, a jó időbeosztás sokat segít a probléma kezelésében.

A kettőt nem szabad szembe állítani, tapasztalataink szerint, párhuzamosan képesek jó színvonalon sportolni a gyerekek.

A fórum kiválóan segítette projektcéljaink megvalósítását, a szabadidősportos szemléletformálás mellett, színvonalasan sikerült rendezvényünk népszerűsítése is.

Az általunk a helyszínen is bemutatott, a projekt keretében készült szemléletformáló szakanyagokat (könyv, füzet, szórólap) a helyi és a környékbeli civil szervezetek, valamint a megjelentek és a lakosság számára is elérhetővé tettük.

A fórum sikeresnek minősíthető, nagyon élvezték azt a megjelentek, az egymással való találkozás örömet szerzett nekik, ráadásul nagyon sokat tudtak meg szövetségünkről, a projektünkről,  egymásról, és elmondták, hogy alig várják az általunk ismertetett sportnap kezdetét.

 

Kelt: Bogács, 2021. 06. 29.

 

 

Skip to content