Fórum programleírás – szakmai beszámoló

A RENDSZERES EDZÉS HATÁSA A KERINGÉSRE

 

 

GARANTÁLT SPORTPROGRAM – SPORTÁGVÁLASZTÓ, SPORTSZERBEMUTATÓ és SZABADIDŐS SPORTRENDEZVÉNY

Időpont: 2019. június 20. – 09:00-10:00 óra.

Helyszín: EKMK LISZI Lakossági Információs és Szolgáltató Iroda

                 3300 Eger, Kallómalom u. 88.

A beszámolót összeállította: Koczka Edina a Harmónia Egészségfejlesztési E. képviselője

 

A megvalósított tevékenységek leírása, szakmai összefoglaló

Először megismerkedhettek a résztvevők szervezetünkkel, bemutattuk eddigi tevékenységeinket, szervezetünk felépítését és magát a nyertes projektet a szakmai vezető Erdélyi Krisztina által.

A 250 millió forint összköltségű pályázatunkkal célunk, hogy 34 állomáshelyen bemutassuk azokat az aktív szabadidő eltöltési lehetőségeket, melyhez a környékbeliek nem vagy csak nehézkesen jutnának hozzá. A komplex lakossági testmozgás programunk célja, hogy ösztönözzük és segítsük a lakosság fizikai aktivitását, ezáltal terjedjen el széles körben az egészséges életmód szemlélete, gyakorlata. Népszerűsíteni kívántuk a civil szervezetek keretében kifejtett, az esélyegyenlőség jegyében is folytatott sporttevékenységeket.

 

A fórum második részében a sportprogram népszerűsítése volt a lényeges pont.  Ismertettük a rendezvény célját, mely szerint Eger felsővárosi inaktív lakosainak számára szemléletformáló szabadidős tevékenységeket tudjunk megmutatni, rávezetéssel és érzékenyítéssel. Az ágazati szakemberek, szakmai és civil szervezetek, szolgáltatók és a lakosság között mindennapos kapcsolat alakuljon ki.

 A sportnap idejét és helyét a Nemzedékek terén jelöltük ki, reggel 9 órai kezdéssel. A résztvevő szervezetek képviselői egyúttal egyeztettek arról, hogy a lehető legpontosabb rendezvény programot kell kialakítani, mert a helyszín aránylag kis területú, ezért gyorsabb forgású megoldásokra kell törekedni, hogy minden leendő résztvevő hozzáférhessen majd az összes kipróbálandó sportjátékhoz és eszközökhöz.

Ezzel együtt bemutattuk a sporteszközeinket is, a fórum résztvevői örömmel fogadták a lehetőséget, kíváncsiak lettek a buborékfocira, a lézerharcra, a zumbára és a  segwayre.  Nagy Péter elmondta, hogy Eger belvárosában egy időben elég sokat lehetett látni a segwayeket, a kis zegzugos belvárosi utcácskák könnyen bejárhatóak voltak vele, használata egyértelmú és könnyed, mindig is szerette volna kipróbálni azt. Zumba hirdetéseket lépten-nyomon láttak ugyancsak a belvárosban, sajnálatukat fejezték ki, hogy a peremkerületeket nincsenek elhalmozva ilyen lehetőségekkel, egy jóga vagy zumba órához be kell menniük a belvárosba, amire kevés idejük van. Molnár Katalin  kiemelte, hogy a felsőváros felzárkózhatna Eger belsőbb kerületeihez szabadidősport rendezvények tekintetében, lenne rá igény. Ezért is kértük, hogy népszerűsítsék a programunkat, jó lenne, ha minél többen jönnének el.

 

A fórum  harmadik részében, érzékenyítés céljából egy előadást tartottunk a rendszeres testedzésről és annak hatásairól és természetesen a prevencióról. Erdélyi Krisztina  szakmai vezető elmondta, hogy a rendszeres edzés hatására a szervezetben létrejövő változásoknak három nagy csoportját különböztethetjük meg, ezek a következők:

  • funkcionális és szervi, szervrendszeri változások,
  • pszichés hatások
  • és a szociális környezet.

A funkcionális és szervi, szervrendszeri változások a következő területeken következnek be: keringés, energiaforgalom, passzív mozgatórendszer, aktív mozgatórendszer, és a testtömeg.

Részletesen a keringésről beszélt a fórum alkalmával, hiszen a magyar lakosság nagy részénél keringési megbetegedések és azok szövődményei tapasztalhatóak elsősorban.

Elmondta, hogy a rendszeres testedzés hatására a keringés esetében a következő változások alakulnak ki: – megnövekszik a szív teljesítménye, megnagyobbodik, a szívizomzat vastagabbá válik, ez lehetővé teszi, hogy egy összehúzódással több vért tudjon az érhálózatba juttatni, ekkor többen kérdezték, hogy szívgyógyszer mellett milyen keringésre ható sportot lehet végezni?

Erdélyi Krisztina elmondta, hogy ezt mindenképpen az orvossal kell elsősorban egyeztetni, majd egy funkcionális edzővel, szakemberrel. 

Másodsorban a pulzustérfogatot említette (az egy pulzálással kilökött vér mennyisége), mely az intenzív állóképességi edzés hatására akár duplájára növekszik. Ez teszi lehetővé, hogy a szokványos 70 ml-es lökettérfogat 70-72-es átlagpulzussal percenként mintegy 5 l vért juttat a keringésbe, ennek következtében a pulzustérfogat növekedése által csökken a nyugalmi pulzusszám. Molnár Katalin azt szerette volna megtudni, mindezek hatására javul-e (mérsékelten) a szív saját vérellátása?

Természetesen igen volt a válasz.

Majd Erdélyi Krisztina a résztvevők kérésére a továbbiakat mondta el: a rendszeres sport következtében többszörösére nő a leggyakrabban használt izmok érhálózata, csökkenti a vérnyomást, mérsékeli a koleszterinszintet, javítja az oxigénfelvételt,, az ember légzéstechnikája gazdaságosabbá, mélyebbé válik. Ez azért fontos, mert sok ember lélegzik felületesen, kapkodva-pihegve.

A fórumon kiderült, hogy a rendszeres edzés keringésre kifejtett hatásaival a résztvevők egyáltalán nincsenek tisztában, még azok sem, akik rendszeresen sportolnak szabadidejükben.

 

A tájékoztatást szívesen fogadták a résztvevők és sok további kérdést intéztek az előadóhoz. Hasonló, szemléletformáló foglalkozásokat a jövőben is szívesen vennének.

 

 

Kelt.: Eger, 2019. 06. 20.

 

 

 

Skip to content