Fórum programleírás – szakmai beszámoló

HOGYAN ÉRDEMES A MOZGÁST ELKEZDENI JELENTŐS TÚLSÚLY ESETÉN?

 

 

GARANTÁLT SPORTPROGRAM – SPORTÁGVÁLASZTÓ, SPORTSZERBEMUTATÓ és SZABADIDŐS SPORTRENDEZVÉNY

Időpont:   2019. június 04. 09:00-10:00.

Helyszín: Könyvtári Információs és Közösségi Hely, Bárna, Petőfi utca 15.

A beszámolót összeállította: Koczka Edina HARMÓNIA E.E. képviselő.

 

A megvalósított tevékenységek leírása, szakmai összefoglaló:

Először Erdélyi Mihály, szervezetünk képviselője ismertette projektünk lépéseit, az előkészületeken át egészen a megvalósításig, a jelen állapotokig, tájékoztatta a résztvevőket a pályázat céljáról, az abban foglaltak fontosságáról, miszerint mindenkit közel kell hozni a sporthoz, lehetőséget kell nyújtani a hátrányos helyzetű embereknek is a sportoláshoz,  terjedjen el széles körben az egészséges életmód szemlélete és gyakorlata, életvitel legyen a sportolás, javuljon a lakosság egészségtudatossága, javuljanak az esélyegyenlőség, és a társadalmi befogadás feltételei a szabadidősportban. Ebben kíván segíteni a sportszövetség a projekt által.

A sportszövetség képviselője a projekt bemutatása után, rövid tájékoztatóban előadta, hogy a Szabadidős és Munkahelyi Sportszövetség sportprogramjainak céljai hogyan illeszkednek, kapcsolódnak, a Bárna településen megtartandó rendezvény programjaihoz.

A célunk és a Bárnán megtartandó szabadidősport rendezvény kapcsolódása a következő pontokban fogalmazódik meg.

A lakosság élethosszig tartó, rendszeres testmozgásra ösztönzése mindannyiunk érdeke.

Elengedhetetlen, hogy a rekreációs és a szabadidős sport szolgáltatásokhoz egyenlő eséllyel férjenek hozzá a hátrányos településen élő lakosok, különösen figyelembe véve a jövedelmi viszonyaik különbségeit.

A programunk egyik különösen kiemelt célja bevonni a hátrányos helyzetű lakosságot, a fogyatékossági csoportokat és a fogyatékossággal élő személyeket az egészségfejlesztő és betegségmegelőző szabadidősport programjainkba.

Jelenlegi programjaink Bárnán és a környékbeli településeken várható jövőbeli hatásai:

  • helyi közösségek fizikai és szellemi aktivitásának és egészségének erősítése, növekvő rekreációs és sportolásra alkalmas felületek jelennek meg a települések területén,
  • új a szabadidős sporttal összefüggő szolgáltatók – szolgáltatások jelennek meg a településeken, olyan egészségfejlesztő és szabadidős programok valósuljanak meg, melyek hozzájárulnak a kínálat bővüléséhez a kevésbé fejlett térségekben.
  • az új attrakciók következtében a település környezetének fejlesztése,
  • a szabadidős rendezvények következtében, javul a lakosság életminősége.

A fórum második részében a bárnai sportnapot népszerűsítettük. A programot a bárnai sportpályán kívánjuk megrendezni, délelőtt 10 órától délutánig várjuk az érdeklődöket és sportolni vágyókat. Ismertettük a programunkat: a futballpályán foci- és gömbfoci bajnokságot szervezünk, a sportközpont területére pedig kosárlabda, röplabda, tollaslabda bajnokságainkat, valamint  a különböző sportszereket, amelyekkel találkozhatnak majd a sportnapunkon, így az innovatív elektromos eszközeinket: segwayt, lézerharcot és elektromos rollert. Ugyancsak a sportközpont területére szerveztük a zumbát, asztaliteniszt és a  tandem kerékpározást is. Kiemeltük, hogy a családi és baráti társaságokból álló bajnokságok jót tesznek a közösség erősödésének.

A fórum résztvevői a középkorúakból tevődtek össze, külön kérdésként a testsúly többlettel rendelkezők mozgásának lehetőségeiről szerettek volna többet tudni, ezért a fórum hátralévő idejében, a fórum harmadik részében erről tartott előadást dr. Honfi László.

Hogyan érdemes a mozgást elkezdeni jelentős túlsúly esetén? Az előadás és a megbeszélés eredményeit az alábbiak szerint foglalhatjuk össze.

Miért ne futással kezdje a túlsúlyos ember a sportmozgást? Az első és legfontosabb oka: mert a szervezet már amúgy is túl van terhelve a túlsúly miatt. Terhelve van a szív, az érrendszer, a gerinc és ízületek. A legfontosabb szempont a mozgás elkezdésében a fokozatosság.

Aki túlsúlyos és sokáig nem mozgott, annak bizony szinte biztos, hogy a gerinctartó izmai gyengék.

A gerinc melletti pici mélyizmok ezek, amelyek a törzs stabilitásáért, a gerinc tehermentesítéséért felelősek. Ha ezek gyengék, minden terhelés a gerincet, a porckorongokat fogja érni. Emiatt fáj a derék, hát, csípő. Túlsúly esetén a porckorongok egyébként is rosszul és túl vannak terhelve, ha erre még ráerősítünk futással vagy ugrálással, pár éven belül szinte borítékolható a porckorongsérv. A kezdeti időszakban mindenképp valamilyen mélyizom erősítő gerinctornát, törzsstabilitást célzó edzésprogramot ajánlunk. Nem csak az elhízott, túlsúlyos embereknek, hanem nagy általánosságban mindenkinek ezzel kellene kezdenie a mozgást.

A gerinc nem a felegyenesedett testhelyzetre lett „tervezve”, nem bírja el hosszútávon a testünk súlyát, a fokozott terhelést mozgás, sportolás közben. Ezért vannak mellette a mélyizmok, melyek  átveszik a terhelést gerincünkről, így megvédve azt a terheléstől. A gerincet merevítő, törzsstabilitásért felelős izmokat célzó mozgások javasoltak, ilyen például a gerinctorna mellett a TRX edzés. Ezt heti kétszer mindenképp érdemes beépíteni a mindennapokba, hogy az izmok megkapják a szükséges stimulációt a fejlődéshez. Egy-másfél hónap türelmet adjunk a mélyizmoknak, de már a harmadik, negyedik alkalom után kevésbé fog fájni a dereka, háta. Elhízás, túlsúly esetén nehéz kibírni a kezdeti időszakot, hiszen le szeretnénk fogyni. Zsírégetésre a tempós séta ajánlható, esetleg biciklizést, úszást. Tehát futás helyett sétáljunk sokat, akár a munkahelyre egy-két megállóval előbb szálljunk le a buszról. Fontos, hogy a séta tempós legyen, izzadjunk le a végére. Sajnos mozoghatunk bármennyit és bármilyen intenzíven, látványos változást nem igazán fogunk elérni. Persze lesznek izmaink, ez nagyon fontos, de a hurkák nem fognak eltűnni a táplálkozás megváltoztatása és diéták nélkül!

Összegezve: a túlsúlyos ember ne futással, hanem gerinctornával kezdjen, gerincet kímélő sportágat (úszás, kerékpározás) válasszon, okosan diétázzon, legyen türelmes, mert hosszabb folyamatról van szó!

Molnár Mária azt kérdezte, hogyan lehetne olyan szakembert kiképezni a település javára, aki kimondottan a gerinctornával, a túlsúlyos emberek tornánjával foglalkozna, és aki esetleg a TRX eszköz használatát is meg tudja tanítani. Véleményünk szerint ezen igényt mindenképpen a helyi sportkör és az önkormányzat felé kell jelezni.

Ujvári Péter kérdezte, a gerinctornát gyakorlatvezető nélkül, egyedül lehet-e végezni?                  Válasz, hogy kezdetben, amíg a gyakorlatsort elsajátítja valaki, addig a gyakorlatvezető jelenléte elengedhetetlen. Több hetes gyakorlatvezetővel végzett torna után érdemes csak egyedül végezni a gerinctorna gyakorlatokat.

Kértük a résztvevőket, hogy ismeretségi körükben népszerűsítsék a rendezvényt, hogy minél többen jelenjenek meg és sportoljanak.

A programot a résztvevők jónak tartották, előre is kíváncsiak lettek a sok és érdekes sportszerre. Az időjárás miatt aggódtak csak, mert fedett sportlétesítmény nincs Bárnán.

Kelt.: Eger, 2019. 06. 04.

 

Skip to content